Dit leert u kind bij rekenen
Automatiseren door splitsen
Waarom automatiseren?
Automatiseren betekent in het rekenonderwijs het 'automatisch' kunnen uitvoeren van een bepaalde som of bewerking. Je kunt een som 'automatisch' als je in een keer het antwoord weet, dus zonder te tellen en zonder tussenstapjes te gebruiken. Eigenlijk is het 'uit het hoofd leren'.Bij alle rekenmethodes is aandacht voor automatiseren. Dat automatiseren gaat echter niet in de vorm van domweg sommen uit het hoofd leren. Er zijn namelijk best veel verschillende sommen onder de 10 te leren. Dat gaat makkelijker als je bepaalde verbanden tussen die sommen ziet.
Waarom splitsen?
Splitsen is een manier om verbanden tussen verschillende optel- en aftreksommen te leren. Allereerst maakt splitsen de zgn. commutatieve eigenschap (verwisseleigenschap) van de optelling inzichtelijk. Deze eigenschap houdt in dat de volgorde van de verschillende termen in een optelling niet uitmaakt voor het resultaat: 3 + 5 is hetzelfde als 5 + 3.Daarnaast maakt splitsen het verband tussen optel- en aftreksommen duidelijk. Je kunt twee delen samenvoegen om een geheel te vormen (optellen), maar je kunt ook van het geheel een van de delen afhalen (aftrekken). Wie het 'splitsfeit' 8 = 5 + 3 kent, kan daarmee maar liefst 4 verschillende sommen oplossen: 3 + 5, 5 + 3, 8 – 5 en 8 – 3. Door het splitsen wordt de hoeveelheid feitjes die geleerd moet worden met een factor 4 teruggebracht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier je reactie achter...